Direktlänk till inlägg 23 november 2009
Skolverket, Västsvenska Handelskammaren och Entreprenörsskapsforum samt Västra Götalandsregionen bjöd in till seminarium om hur entreprenörskap i skolan kan se ut.
Svenskt Näringsliv har i decenier jobbat för att kontakterna mellan arbetslivet och skolan ska öka. De har också lobbat för att alla våra elever i alla stadier har rätt att få kunskap om hur ett företag drivs.
I EU har man diskuterat frågan sedan början av 2000. Våren 2009 skapar skolverket en egen avdelning för entreprenörskap i skolan.
http://www.skolverket.se/sb/d/2810
Peter Johansson från Skolverket berättar kort och koncist hur Skolverket vill främja entreprenörskap. Framför allt ska Skolverket kartlägga, analysera och sprida erfarenheter. Peter Johansson är projektledare för att Entreprenörskap i skolan ska stimuleras.
Skolverket ska ta del av Tillväxtverkets arbete som bedrivits i decenier för att stimulera entreprenöriella drivkrafter samt även av internationella erfarenheter. Sverige ligger långt efter vad det gäller att stimlera entreprenörskap. Wales, England, Holland, Italien och Belgien samt även Danmark har mycket att mer att berätta om sin entreprenörsresa!
Ni som jobbar med entreprenöriellt lärande och försöker skapa strategier och metoder för att utveckla entreprenörskap i skolan bör höra av er till Skolverket för att påverka, inspirera och hjälpa till att öka på takten lite.
Remisser är under bearbetning och det gäller att allas erfarenheter blir synliga.
Var aktiva - påverka utvecklingen kring entreprenörskap i skolan!
Jag kommer att blogga mer om seminariet på GR.
Angelica - VIDE-lots
Intervju med professor Bengt Johannisson i samband med utbildningsdag för personal inom Vuxenutbildningen i Göteborg stad inom ramarna för VIDE2010. Denna film har tidigare varit på bloggen men jag ville ha den här igen för det komm...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 | 3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 | 10 | 11 |
12 | 13 |
14 |
15 | |||
16 | 17 |
18 | 19 | 20 |
21 |
22 |
|||
23 | 24 |
25 |
26 | 27 |
28 |
29 |
|||
30 | |||||||||
|