Alla inlägg under juli 2009

Av VIDE2010 -Lotsarna - 6 juli 2009 14:22

Vad var det som gjorde att du blev en kreativ entreprenör, frågade jag Dime Kuzev, ägare till en restaurang i Bergsjön i Göteborg, samt tillika uppfinnare som fått stöd av investerare för att de tror så på hans innovation.


"Jag hade en kompis som jobbade i ett taxiföretag som plötsligt en dag blev till salu. Kompisen blev ägare och när jag såg hur han klarade av att driva företaget, blev jag väldigt inspirerad", berättar Dime för mig via telefon. Sedan var det inte svårt för mig att ta steget och satsa på restaurangen. "Kan han så kan jag", tänkte jag bara. Nu har nästan alla mina kompisar egna företag, berättar Dime.  


Precis så fungerar det har jag lärt mig under min tid i VIDE-projektet. Vi behöver få känna - "kan hon så kan jag".


De största hindren finns nog hos oss själva. Många av oss är inte vana att identifiera oss som entreprenörer, vi har för få förebilder eller lärare eller föräldrar som talar om entreprenörsresan som något självklart.

Därför måste samhället bli mycket bättre på att visa bra förebilder och visa på vägar vidare i livet - inte bara som anställd.  Vi måste tala om entreprenörskapet som något självklart och naturligt.


Extra viktigt är det att vi ger våra kvinnliga medborgare bra förebilder, eftersom de har ännu ett hinder att ta sig över - nämligen faktumet att de är just kvinnor. Den gängse bilden av en entrepenör är nämligen en man med teknikföretag och tio anställda. Det hävdar i alla fall Jaana Kurvinen i sin avhandling " Imitation och omtolkning - entreprenörens identifieringsprocesser".


Bilden av en entreprenör bygger på manliga normer, hävdar hon, vilket gör det än viktigare för oss att stötta de kvinnliga så att de lättare kan identifiera sig som entreprenörer. Först då kommer vi att kunna få ett samhälle som bygger på varje individs kraft och egen förmåga. Hjälp oss att ändra bilderna av oss själva. Vi kan!


Förhoppningsfulla sommarhälsningar! Angelica     


Presentation

Omröstning

Har konjunkturen nått sin botten?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards