Direktlänk till inlägg 27 januari 2010

Gruppens kraft viktig för det entreprenöriella lärandet

Av VIDE2010 -Lotsarna - 27 januari 2010 15:41

För dramapedagogen Ninni Winkler är det helt självklart att använda gruppens kraft för att stärka känslan av delaktighet och sammanhang, stärka vuxenstuderandes självkänsla och förmåga att finna lösningar och reflektera tillsammans och lära av varandra.


   Här inspirerar Ninni sina vuxenstuderande att våga utmana varandras tankar.




 "Lärarens roll är att lyfta fram deltagarnas förmågor och samtidigt stärka gruppen", framhåller Ninni Winkler som arbetar på Studium i Göteborg. I gruppen tvingas alla möta sig själv och därmed ökar självkunskapen. Vem är jag? Hur tänker och reagerar jag?


  




Ninni Winkler är också en av många inom vuxenutbildningen i Göteborg som har deltagit i flera av de inspirationsdagar som VIDE-projektet har ansvarat.


Efter att ha hört vad entreprenörskap i skolan egentligen betyder utbröt hon spontant: "I så fall har jag arbetat entreprenöriellt hela mitt yrkesliv, för jag låter mina deltagare träna på att utveckla precis de egenskaper som forskningen menar är typiska för entreprenören. Kanske är det inte konstigare än så?  


Vågar utmana sig sig själv, samverkar med andra, finner nya lösningar och vägar vidare beroende på behov, modig, reflekterar - helst med andra, fattar beslut, improviserar och har förmåga att fånga ögonblicket - detta är typiska entreprenörskompetenser som skolan ska vara med att stötta, menar Ninni Winkler bestämt. 


"Allt detta lär sig de studerande i dramakursen genom att arbeta tillsammans och lära sig se sin egen roll i sammanhanget", betonar Ninni Winkler. 


I dramapedagogiken finns inget fel eller rätt, utan där handlar det om att respektera andras tankar och synsätt och se olikheter som en styrka i det reflekterande arbetet: vad skedde här? hur tänker ni kring det? hur reagerar de andra på det? osv.  För det krävs dock ett coachande förhållningssätt hos läraren, precis som det entreprenöriella lärandet också kräver.


I det entreprenöriella lärandet hämtas kunskap och information ute i samhället och ute i arbetslivet, vilket också deltagarna på Barn - och fritidsprogrammet gör i Ninnis dramagrupper att för att kunna reflektera och diskutera på allvar.


Naturligt för Ninni Winkler är också att arbeta med lärare som undervisar i andra ämnen och skapa ämnesöversgripande projekt där elevernas kompetenser tas till vara.  


Underbart att få lyssna på och se de studerande från Barn - och fritidsprogrammet på Studium när de med hjälp av dramat löser konflikter, tränar på olika förhållningssätt och att lösa konflikter på olika sätt beronde på deltagarnas egna förslag. Större kan nog inte delaktigheten bli!


Tack Ninni Winkler och alla de studerande på barn - och fritidsprogrammmet på Studium som ställde upp för fotografering!


Varma entreprenörshälsningar


VIDE-lotsAngeica Ivanetti 


      


    


  





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av VIDE2010 -Lotsarna - 5 mars 2010 14:22


Här är jag nu, ett och ett halvt år senare, och projekttiden för VIDE2010 är definitivt slut! Vad händer nu då, hur går vi vidare med fokus på entreprenörskap inom vuxenutbildningen? Här på ABF Vux kommer vi alla praktikcoacher att coacha och stö...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 5 mars 2010 08:28

VIDE2010 projektet är nu slut. Vår resa bröjade 20 augusti 2008 och slutade sista februari 2010. Jag vill med denna bildsamling summera projektet. Resan har inneburit upptäcksfärder i många nya "länder" med möte med olika kulturer och språk. B...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 24 februari 2010 15:29

Sedan augusti 2008 har vi i VIDE-projektet jobbat med att inspirera, utveckla metoder och strategier för hur vi kan väcka lusten till entreprenörskap, kreativitet och ett ökat personligt ledarskap bland våra studerande. Projektet är visserligen ...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 23 februari 2010 14:48

Intervju med professor Bengt Johannisson i samband med utbildningsdag för personal inom Vuxenutbildningen i Göteborg stad inom ramarna för VIDE2010. Denna film har tidigare varit på bloggen men jag ville ha  den här igen för det komm...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 21 februari 2010 14:54


   I september 2008 fick jag frågan om jag ville ingå i ett EU-finansierat projekt som kallades för VIDE2010. Jag fick veta att det stod för Vuxenutbildningen Identifierar Entreprenörer med avslut i februari 2010. Det var allt. Jag tackade med gl...

Presentation

Omröstning

Har konjunkturen nått sin botten?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards