Alla inlägg den 19 januari 2010

Av VIDE2010 -Lotsarna - 19 januari 2010 10:44

Kambaz Nassay verkar ha en självklar plats vid bakugnarna i pizzeria Roma i Bohus, trots att det bara var 18 dagar sedan han tog över arrendet. 



Hur hamnade du i en pizzeria, du är ju lärare i engelska och darhi?


"När jag kom som flykting från Afghanistan till Storfors i Värmland höll jag på att bli tokig av att bara sitta och dricka kaffe i flyktinglägret. Jag var ju van vid att arbeta med ungdomar, studera och hålla igång hjärnan på alla vis. Som tur var hade min flyktinghandläggare förmåga att lyssna och förstå och ordnade en praktikplats i hennes systers restaurang vid skidliften. Tack vare arbetet där fick jag både erfarenhet, ett bra språk och nya kontakter. Dessutom upptäckte jag att jag faktiskt gillade att arbeta i restaurang.   


När jag sedan började på Lernia i Göteborg bad jag om en praktikplats i en restaurang och det är den jag pizzerian jag arrenderar idag.


På vilket sätt har du kunnat dra nytta av att Lernia har en speciell person, en lots, som ska stötta personer som vill öppna eget?


Lotsen Ann Charlotte Eveborn på Lernia hann jag bara träffa två gånger och då fick jag reda på hur jag kan få låna pengar och att det finns olika entreprenörsutbildningar att gå.


Sedan startade jag min pizzeria. Visst hade det varit bra om jag redan innan kunde något om momsredovisning och budget, men nu fanns det inte tid till det. Jag tog chansen att ta över denna pizzeria och jag litar på att saker och ting kommer att gå bra, övertygar Kambaz Nassay, medans skrivande glatt mumsar på en underbart god nybakad pizza. 

  


Det är mycket att stå i som ensamföretagare, berättar Kambaz, som glatt tar emot nya beställningar.


     


Praktikplatsen var min plattform, säger Kambaz. Tack vare praktiken fick jag möjlighet att testa en helt ny bransch och upptäcka nya talanger hos mig själv. Dessutom fick jag kontakter som jag har nytta av varje dag. 




Vad kan vi som arbetar inom vuxenutbildningen då göra för att stödja personer som du med starka drivkrafter, drömmar och mål?


"Viktigast är att alla som arbetar inom vuxenutbildningen lägger kraft på att få deltagarna att fokusera på sina mål och sina studier. Vi är i skolan för att studera och allt vi gör där ska handla om vad man vill med sina studier. Mycket dötid i skolan och många deltagare ser inte skolan som en resurs som kan hjälpa dig, tycker Kambaz.  


Det är också väldigt viktigt att Vuxneutbildningen utbildar personer på skolan som kan berätta mer detaljerat om hur man startar företag och som kan ge råd hur man kommer vidare.


Jag tycker att skolan oftare ska tala om möjligheten att öppna eget. De ska också bjuda in företagsrådgivare som arbetar ute i samhället så att vi som studerar får reda på vilket stöd vi kan få, avslutar Kambaz Nassay som redan har planer för hur hans företag ska kunna utvecklas. 


Vi alla som arbetar inom VIDE2010 önskar Kambaz Nassay lycka till!


VIDE-lots Angelica Tahiri Ivanetti 

Presentation

Omröstning

Har konjunkturen nått sin botten?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards