Direktlänk till inlägg 1 februari 2010
VIDE-projektet har hela tiden strävat efter att låta begreppen kreativitet, delaktighet och samverkan genomsyra alla våra aktiviteter. Vi menar att de utgör grunden för känslan av meningsfullhet och sammanhang. Ja, grunden för att vi människor ska få kraft att utvecklas och få möjlighet att bli ledare i och skapa sitt eget liv.
Att bevara lekfullheten och ta vara på begivenheterna - det är den framgångsrike entreprenörens starkaste sidor, hävdar entreprenörsforskaren Bengt Johannisson. Att låta magkänslan styra och lita på sin intitution är också typiska egenskaper för en entreprenör och något utbildningensväsendet måste låta sina studerande utveckla om vi vill rusta dem för framtidens krav, menar han.
Navid Modiri verkar ha kunnat utveckla dessa förmågor utan skolans hjälp. Tack vare mod och en ganska stor portion risktagande har hans kreativa kompetens lett honom långt.
Vill du läsa mer om hur Navid Modiri har skapat sig ett levebröd av sin kreativa förmåga så kan du gå in på Tidningen Öster:s länk nedan.
I artikeln refereras också till Navids egen blogg; 365 saker, där han ger tips på hur man skapar nya idéer, men där han också försöker samla andra människors idéer.
Läs mer om Navid Modiri:
http://viewer.zmags.com/publication/9804c0b9#/9804c0b9/6
Navid Modiri inspirerar mig och stärker mig i tron om att vi måste bli fler som vågar gå sina egna vägar och tro på oss själva och vår egen förmåga.
Där har skolan en viktig roll att fylla - att stärka de studerandes självkänsla och att stötta dem att bli ledare i sina egna liv och skapa arbetsmiljöer där de studerandes kreativitet får flöda fritt!
Håller du med? Diskutera gärna vidare hur vi kan skapa en skola för vuxna som väcker lust till entreprenörskap!
VIDE-lots Angelica Tahiri Ivanetti
Intervju med professor Bengt Johannisson i samband med utbildningsdag för personal inom Vuxenutbildningen i Göteborg stad inom ramarna för VIDE2010. Denna film har tidigare varit på bloggen men jag ville ha den här igen för det komm...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 | 5 |
6 |
7 |
|||
8 |
9 |
10 | 11 | 12 |
13 |
14 |
|||
15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 |
21 | |||
22 |
23 | 24 | 25 |
26 |
27 |
28 |
|||
|