Alla inlägg den 12 november 2009

Av VIDE2010 -Lotsarna - 12 november 2009 09:38

Många var de ombud som kom till höstens SFI-studeranderåd i Göteborg.



  


Enligt lag ska varje skola ha ett studeranderåd där de studerande ska ges möjlighet att påverka sin utbildning, sin arbetsmiljö och kunna påverka skolans beslut som berör elevernas vardag.

Gunilla Holmberg, rektor på förvaltningen, berättade om nya förordningar som styr och frågorna haglade. Härligt att höra allas kloka inlägg.  


Här ser ni några av de glada, engaggerade aktivisterna.


        




Att engagera sig i studeranderådet kan ge dig verktyg för livet. Hur gör jag min röst hörd? Hur får jag med mig andra? Hur hanterar jag ny information och sprider den till mina kurskamrater så att de också blir engagerade. Tuffa utmaningar som förbereder en för arbetslivet och som samtidigt stärker självkänslan när man märker att man faktiskt kan påverka och styra utvecklingen.


Därför blev jag extra glad när så många SFI-ombud var på plats, eftersom VIDE2010 hade blivit inbjuden för att berätta vad projektet VIDE kan bidra med för alla studerande.


Jag passade på att visa på likheten mellan att vara entreprenör och att vara aktiv i ett studeranderåd, att vara samhällsaktivist.


Jag passade också på att visa filmen "Min dröm - min verklighet" som projektet har producerat för att visa hur viktigt det är att vi som jobbar med utbildning lyssnar på våra studerandes drömmar och mål. 


Allt handlar om att vilja nå ett mål, ha drivkrafter som räcker även vid motgångar och att hela tiden se möjligheter. Egenskaper som utmärker en hållbar entreprenör och en samhällsaktivist. 


Därför känns det så meningsfullt att jobba i VIDE - det är så kul att få vara med att bygga upp infrastruktur, metoder och strategier för hur vi kan stötta alla studerande inom Vuxenutbildningen i Göteborg att bli ledare i sina egna, att våga lita på sin inre röst och vara stolta och orädda och låta nyfikenheten och kreativiteten spira.


Tack alla SFI-ombud som kom igår för att vara med att styra och påverka. Tack för att ni berättar för era kurskamrater hur viktigt det är att engagera sig i saker som angår er här och nu. 


Vill ni snacka entreprenörskap? Tveka inte att ta kontakt med en VIDE - lots.


Angelica



  


    

Presentation

Omröstning

Har konjunkturen nått sin botten?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards