Direktlänk till inlägg 8 december 2008
Inom vuxenutbildningen ska vi stimulera studerande till entreprenörskap och vi som jobbar där ska bli bättre på att stötta studerande som vill finna sina egna vägar till försörjning.
Under min tid som VIDE-lots har jag vidgat min syn på entreprenörskap och vad det egentligen innebär.
Jag jobbar efter devisen: "En entreprenör är en människa som ser ett behov och har kraft nog att göra något åt det".
Hur många människor finns det inte som har förmåga och kraft att se behov och verkligen försöker göra något åt behovet! De finns överallt, mer eller mindre synliga, men frågan är dock hur vi på bästa sätt kan stötta och inspirera dem?!
Vi som jobbar i VIDE2010 är nu inne i en utmanande fas där vi håller på att forma vårt synsätt och skapa en gemensam plattform för arbetet med att identifiera oväntade entreprenörer bland våra studerande. Hur finner vi dem? Hur identifierar vi genom att coacha och inspirera oavsett hur långt de har kommit med sina idéer? Hur kan vi stötta elever som rör sig i branscher där man i många fall inte väntar sig en entreprenör - exempelvis inom daglig verksamhet och äldreomsorg? Hur kan vi stötta dem som vågar gå vidare.
ja, ni märker hur frågorna poppar upp. Jag känner att det börjar hetta till i projektet VIDE2010 och att verkligen inspirera och stötta i lågkonjunkturens tidevarv kommer att bli en utmaning. Jag är taggad.
Läs förresten gärna om den ekonomiska föreningen Oliven och dess resa som socialt företagande. Inte alltid lätt att vara en som ser behov. Bästa hälsningar Angelica
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=462734
Intervju med professor Bengt Johannisson i samband med utbildningsdag för personal inom Vuxenutbildningen i Göteborg stad inom ramarna för VIDE2010. Denna film har tidigare varit på bloggen men jag ville ha den här igen för det komm...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 | 4 |
5 | 6 |
7 | |||
8 | 9 |
10 |
11 |
12 | 13 |
14 |
|||
15 | 16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 | 23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|||
29 |
30 | 31 |
|||||||
|