Direktlänk till inlägg 8 december 2008

ESF-dagen - Jämställdhetsintegrering

Av VIDE2010 -Lotsarna - 8 december 2008 08:55

Den 12 nov deltog jag på ESF-dagen på Burgårdens konferenscenter. Temat var jämställdhetsintegrering med en mängd spännande seminarium att välja bland. Att jämställdhetsintegrering handlar om verksamhetsutveckling var ett nytt sätt för mig att se på det och något som verkligen underlättar min förståelse för ämnet.


Tänk vad viktigt att man frågar sig om man tar hänsyn till både män och kvinnor i de tjänster/produkter som erbjuds. Och om kvinnor och män har samma behov. Annars skulle man ju kunna missa halva målgruppen! Riktar man sig (omedvetet) bara till ett av könen är det ju inte lika lätt för det andra könet att ta del av det som erbjuds.


Jämställdhetsintegrering ska genomsyra hela projektet. I alla aktiviteter, förslag och beslut ska vi fundera på hur detta påverkar kvinnor respektive män. Ställer vi oss inte dessa frågor kan vi omedvetet försvåra för män eller kvinnor att delta.


Ett projekt ska ju ge ett mervärde i någon form. Detta mervärde ska inte föra utveckligen angående jämställdhet bakåt, utan tvärtom, framåt!


Här kan du läsa mer om vad som hände på ESF-dagen - Jämställdhetsintegrering i praktiken: http://www.esf.se/esf/templates/Page.aspx?id=2211


/Maria

 
 
Ingen bild

Kent

9 december 2008 19:42

Hej!
Ni skriver om jämställdhet, vilket jag tycker är en självklarhet i dag! Min fråga blir således, hur det kommer sig att det enbart är kvinnor som är lotsar i ert projekt?

 
Karin

Karin

9 december 2008 20:21

Håller med Kent. Hur kommer det att påverka de personer ni identifierar, blir det bara tjejer?

http://www.arbetsformedlingen.se

 
Ingen bild

Kent

17 december 2008 21:09

Hej Lotsar!
Skulle vara intressant att få ett svar på min kommentar angående att det enbart är kvinliga Lotsar i projektet?

Önskar er en God Jul

 
Lovisa

Lovisa

19 december 2008 13:26

En av anledningarna till att det endast är kvinnor i lotsgruppen är att personalen som bemannar studievägledningen i storutsträkning är kvinnor. Således blir lotsgruppen en spegling av hur könsfördelningen bland personalen ser ut.
De lotsar som kommer från utbildningsanordnarna fick respektive chef utse fritt. Till mig har man sagt att man gick efter kompetens och tog ut den lots som var mest lämpad.

God Jul och Gott Nytt År!

http://www.goteborg.se/vux

 
Ingen bild

Angelica

22 december 2008 14:27

Angående de mycket uppmärksamma kommmentarerna kring huruvida vi ska kunna nå alla studerande som vill bli entreprenörer om vi bara är kvinnor som ska lotsa. Vi är fem lotsar, men alla som jobbar inom vuxenutbildnignen måste ju altovt delt i arbetet att stötta studerande som vill gå vidare med en idé.

Jag tror att vi kommer att kunna se att det visst påverkar att vi bara är kvinnor som jobbar i VIDE2010. Därför är det så bra med er som är vakna och hela tiden hjälper oss att bli ännu mer medvetna om att våra egna glasögon avgör våra handlingar och vårt sätt att tänka.

Jag ska verkligen gå in för att bli mer medveten om att jag kanske inte talar samma språk som männen och försöka anpassa mig till det.

Å andra sidan vill jag bara påminnna om alla tusentals kvinnor under decenniers lopp som har blivit diskrimerande som egna företgare bara för att de är kvinnor. Än idag kan en kvinnlig entreprenör få frågan hur hon ska klara av att vara entrepenrör när hon är mamma. Vi har många saker att bli medvetna om - spännande! Hjälp oss att bli bättre genom att kommentera våra inlägg. Angelica

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av VIDE2010 -Lotsarna - 5 mars 2010 14:22


Här är jag nu, ett och ett halvt år senare, och projekttiden för VIDE2010 är definitivt slut! Vad händer nu då, hur går vi vidare med fokus på entreprenörskap inom vuxenutbildningen? Här på ABF Vux kommer vi alla praktikcoacher att coacha och stö...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 5 mars 2010 08:28

VIDE2010 projektet är nu slut. Vår resa bröjade 20 augusti 2008 och slutade sista februari 2010. Jag vill med denna bildsamling summera projektet. Resan har inneburit upptäcksfärder i många nya "länder" med möte med olika kulturer och språk. B...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 24 februari 2010 15:29

Sedan augusti 2008 har vi i VIDE-projektet jobbat med att inspirera, utveckla metoder och strategier för hur vi kan väcka lusten till entreprenörskap, kreativitet och ett ökat personligt ledarskap bland våra studerande. Projektet är visserligen ...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 23 februari 2010 14:48

Intervju med professor Bengt Johannisson i samband med utbildningsdag för personal inom Vuxenutbildningen i Göteborg stad inom ramarna för VIDE2010. Denna film har tidigare varit på bloggen men jag ville ha  den här igen för det komm...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 21 februari 2010 14:54


   I september 2008 fick jag frågan om jag ville ingå i ett EU-finansierat projekt som kallades för VIDE2010. Jag fick veta att det stod för Vuxenutbildningen Identifierar Entreprenörer med avslut i februari 2010. Det var allt. Jag tackade med gl...

Presentation

Omröstning

Har konjunkturen nått sin botten?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards