Senaste inläggen

Av VIDE2010 -Lotsarna - 16 februari 2010 09:24

Lyssna på detta inslag som var på Studio ett, P1, igår.

Mycket intressant om entreprenörskap.




"Alldeles nyss debatterade vi jobben. Och den som många hoppas ska skapa framtidens jobb är entreprenören - vår tids förebild. Kvinnan eller mannen som inte bara söker jobb utan skapar dem själv. Och det här har alltfler skolor tagit fasta på. För studier i entrepenörskap är på frammarsch, i Sverige och i många andra länder. Nu lär sig elever redan från första klass att inte bara att lära, utan också skapa ett eget arbete. Vår reporter Gösta Lempert, var med på en introduktion i socialt entrepenörskap på Malmö högskola. 16-timmen"

 

Klicka på länken nedan för att lyssna på hela inslaget:

http://www.sr.se/sida/arkiv.aspx?programid=1637&artikel=3444552&date=2010-02-15


/ Lovisa

Av VIDE2010 -Lotsarna - 15 februari 2010 11:03

Vuxenutbildningen i Göteborg har sedan starten av VIDE2010 i augusti 2008 försökt att inspirera och motivera till nyfikenhet kring hur vi bättre kan stötta vuxenstuderande med idéer, drömmar och mål om vägar vidare i livet.


Så långt har vi nog kommit att de flesta som jobbar inom vuxenutbildningen inser att det finns tre vägar vidare efter studier:


* studera vidare i annan form, exempelvis på högskola eller KY-utbildning

* söka jobb

* skapa sig ett eget jobb där man får använda sina egna idéer och förmågor


Men hur skapar man ett eget jobb utifrån idéer och kreativitret om man aldrig får lov att träna på att utveckla dessa kompetenser?


En del människor har det nog bara med sig  - idéerna och kreativiteten bara flödar - skolan till trots. All forskning visar dock att vi alla kan träna oss till att bli mer kreativa - bara vi får möjlighet att verka i en kreativt och positivt bejakande miljö.


Därför är det så spännande med VIDE-projektet som riktar sig till alla dem som  jobbar inom vuxenutbildningen och som möter studerande hela tiden. Hur ska vi kunna bemöta dem positivt och entreprenöriellt om vi själva inte får lov att verka i positivt bejakande miljö med tid för lek och skapande?


Mycket görs redan bland personalen inom vuxenutbildningen, men jag tror vi kan ha mer fokus på just kreativiteten i framtiden. 


I VIDE har vi försökt att jobba utifrån följande deviser: 


- alla ska vara delaktiga och känna meningfullhet


- vi ska roligt när vi jobbar - vi har försökt att skoja till allvarliga och svåra uppgifter med bus och roliga inslag


- vi har försökt att undvika använda "aldrig" Exempelvis: "det går aldrig". istället har vi försökt att se tunga saker som en utmaning.


- att göra annorlunda har varit viktigt. När vi har haft arbetsmöten med dagordning en längre tid bestämmer vi sonika att nu måste vi jobba på ett helt annat sätt - bara för att göra något annorlunda. Vi använder oss då av kreativa kort, metaforer eller idéspel där allas idéer tas tillvara och där alla ser att det finns flera lösningar på ett klurigt problem. Dessa möten har alltid leverat resultat bäst och snabbast! 


 - i VIDE har vi haft policyn att misstag snarare ska vara regel än undantag. Utan att få lov att göra misstag - inget risktagande!


 - vi är bra på att belöna varandra och den som ser en utmaning på nytt sätt lovordas. Varför har vi inte ett kriterium där kreativitet uppmärksammas i lönesamtalet förresten?    


Jag tror frågan om kreativa arbetsmiljöer kommer att få allt större fokus. Om vi vill ha medarbetare som bemöter kunder, studerande eller klienter på ett positivt och entreprenöriellt sätt, måste miljön på arbetsplatsen också främja det genom att själva erbjuda en positiv och kreativ miljö. Det ställer härliga krav på både oss som enskilda medarbetare och på arbetsplatsens ledning.


Våga anta utmaningen redan idag! Vem vet vad det leder till - förmodligen ökat entreprenörskap.


VIDE-lots Angelica

Av VIDE2010 -Lotsarna - 11 februari 2010 13:32

I tisdags presenterade Johans Wedel från Contextio den externa utvärderingsrapport som Contextio gjort om VIDE2010.

Styrgruppen och lotsarna kommenterade och diskuterade aktivt reslutatet.


Några av huvudresultaten i utvärderingen presenteras nedan i punktform:

  • Projektet har skapat externa nätverk med flera aktörer knutna till entreprenörskap/entreprenöriellt lärande för ett ökat lärande inom projetktet.
  • Projektet har genomsyrats av transparens och skapat entusiasm kring frågor som rör entreprenörskap.
  • Projektet har lagt grunden för ett fortsatt arbete och samverkan när det gäller entreprenöriellt lärande.
  • Fem nya företag har startats av vuxenstuderande under projekttiden.

Detta för att nämna några av de reslutat som utvärderingen kommit fram till.

Styrgruppen var nöjd men visst fanns det utvecklingsarbeten som utvärderingen stött på i rapporten kallade man dem för lärdomar.

  

 Lärdomar inför framtiden.

  • Den som utses till projektledare bör också vara med vid förprojekterigen för att så tidigt som möjligt sätta sig in i projektet....
  • Om projektet skall bidra till lärande och få långsiktiga effekter krävs ett starkt stöd från berörda chefer under hela processen.

För att nämna några av lärdomarna. Kontakta gärna mig om ni vill läsa hela utväderingen, jag nås lättast på lovisa.bergstrom@vux.goteborg.se.


/ Lovisa

Av VIDE2010 -Lotsarna - 10 februari 2010 10:49

Statens myndighet för att öka entreprenörskapet i landet, Tillväxtverket, hade tillsammans med ESF-rådet, Jordbruksverket, Landsbygdsverket och Sveriges kommuner och landsting, bjudit in till konferens i Södertälje för att samla alla våra krafter hur vi på olika sätt förösker bidra till ökad tillväxt och utveckling i vårt avlånga land.


Många projekt från hela landet deltog och någon brist på bra idéer saknas inte. Däremot behöver vi samla de bästa idéerna och saluföra dem bättre så att andra regioner kan ta del av dem. ESF-rådet har där en viktig funktion att fylla.


VIDE2010 var inbjuden för att berätta hur vi på Vuxenutbildningen i Göteborg försöker ändra vårt eget förhållningssätt till entreprenörskap och hur det ska komma våra studerande till nytta.


Vi visade filmen Min dröm - min verklighet där två av våra studerande berättade hur viktigt det är att skolan ger dem möjligheter att utveckla idéer under utbildningen, ger de studerande möjlighet att involvera sin egna mål i utbildningen och samverkar med omvärlden och bjuder in entreprenörer till skolan.


Vi som jobbar i VIDE-projektet menar att om vi vill skapa en miljö som främjar och tillvaratar människors kompetenser, drivkrafter och idéer så måste vi börja hos oss själva först;

hur är min attityd till risktagande, mod, utveckla idéer och kreativitet där jag verkar?

hur är min attityd till samverkan med aktörer från helt andra branscher än min egen?

hur ser jag på entreprenörskap som en tredje väg vidare parallellt med vidare sttudier eller söka jobb?


Att skapa sitt eget jobb utifrån egna kompetenser, drivkrafter och drömmar- hur kan vi stötta individen till det?  


När vi har bestämt oss för att börja utveckla vår egen arbetsplats och vårt eget arbetssätt så att det blir mer entreprenöriellt - ja, då kommer det att ge positiva avtryck på många plan.


Hos oss på Vuxenutbildningsförvaltningen i Göteborg har vi börjat så ett frö till en entreprenöreill miljö och förhållningssätt.


Hittills synliga avtryck:

* 120 studerande har identifierats och upptäckts tack vare att personalen har blivit mer medveten om hur man kan stötta människor med drivkrafter och mod att bli entreprenörer


* 84 studerande har lotsats vidare till företagsrådgivare tack vare personalens ökade kunskaper om vilka resurser samhället erbjuder människor som vill öppna eget. Tidigare hade personalen inom VUX bara önskat vederbörande lycka till med sin affärsidé. Det gör vi inte längre! Nu ser vi den tredje vägen - att skapa sitt eget jobb - som en viktig väg vidare i livet.


* 5 studerande har startat företag med hjälp av de resurser som VIDE-projktet har att erbjuda


* Entreprenörskap ska genomsyra alla våra utbildningar, några program har redan börjat utveckla och invoölvera entreprenörskap i uppläggen 


* All personal som jobbar inom vuxenutbildning har kunskap om att lotsa en studerande vidare till de resurser som kan hjälpa till med att starta företag; alla vet vad Tillväxtverket är, Drivhuset, Coompanion och MInd your own business exempelvis


* flera skolor bjuder in entreprenörer som inpirerar och delar med sig av sina erfarenheter


* skolorna har börjat involvera vissa företagsrådgivare i utbildningsförloppet för att stärka de studerandes mål om att bli entreprenörer.



I Södertälje var de många som hade många bra och spännande tankar om hur vi skapar tillväxt i Sverige. Glädjande nog handlade dagen fram för allt om hur vi kan öka det personliga ledarskapet hos individen - empowerment - att bli ledare i sitt eget liv och hur vi kan skapa ett samhälle som blir mindre byråkratiskt och bättre tar tillvara på människors idéer.


Anders Lago, chef i Södertälje kommun, uppmanade exempelvis oss alla att mejla in våra idéer till honom hur de ännu bättre kan utveckla Södertälje. Ett genialt drag av honom att utnyttja begivenheten att få input till utveckling, tillvarata deltagarnas kompetens och vilja samt en smidig och enkel möjlighet att bygga upp nya nätverk. Ett utmärkt exempel på entreprenöriellt förhållningssätt! 


En rolig dag full av inspiration och nya idéer! Tack alla ni som gjorde dagen möjlig.


På uppdrag i Södertälje

VIDE-lots Angelica Tahiri Ivanetti



  

Av VIDE2010 -Lotsarna - 4 februari 2010 11:20

Om du har tankar på att starta företag kan du anmäla dig på www.skatteverket.se klicka vidare till informationsträffar och gå sedan till

Starta företagsdag.


Under dagen får du veta mer om:

  •  Vägen till eget företag
  •   Företagsformer, registrering och namnskydd
  •   F-skatt, bokföring, skatt och moms
  •   Rekrytering av personal
  •   Din socialförsäkring som företagare
  •   Handla med länder utanför EU
  •   Rådgivning och information i din närhet
  •   Företagare berättar om sin start

På Skatteverkets hemsida under informationsträffar kan du även anmäla dig workshop som BRG, Nyföretagarcentrum och skatteverket har tillsammans.

Du hittar även informatiosmöten om moms och liknande där.

 

Gå in på sidan för att underlätta din företagsstart!

 

/ Lovisa

Av VIDE2010 -Lotsarna - 1 februari 2010 15:32

VIDE-projektet har hela tiden strävat efter att låta begreppen kreativitet, delaktighet och samverkan genomsyra alla våra aktiviteter. Vi menar att de utgör grunden för känslan av meningsfullhet och sammanhang. Ja, grunden för att vi människor ska få kraft att utvecklas och få möjlighet att bli ledare i och skapa sitt eget liv.  


Att bevara lekfullheten och ta vara på begivenheterna - det är den framgångsrike entreprenörens starkaste sidor, hävdar entreprenörsforskaren Bengt Johannisson. Att låta magkänslan styra och lita på sin intitution är också typiska egenskaper för en entreprenör och något utbildningensväsendet måste låta sina studerande utveckla om vi vill rusta dem för framtidens krav, menar han. 


Navid Modiri verkar ha kunnat utveckla dessa förmågor utan skolans hjälp. Tack vare mod och en ganska stor portion risktagande har hans kreativa kompetens lett honom långt.


Vill du läsa mer om hur Navid Modiri har skapat sig ett levebröd av sin kreativa förmåga så kan du gå in på Tidningen Öster:s länk nedan.


I artikeln refereras också till Navids egen blogg; 365 saker, där han ger tips på hur man skapar nya idéer, men där han också försöker samla andra människors idéer.


Läs mer om Navid Modiri:

http://viewer.zmags.com/publication/9804c0b9#/9804c0b9/6


Navid Modiri inspirerar mig och stärker mig i tron om att vi måste bli fler som vågar gå sina egna vägar och tro på oss själva och vår egen förmåga.


Där har skolan en viktig roll att fylla - att stärka de studerandes självkänsla och att stötta dem att bli ledare i sina egna liv och skapa arbetsmiljöer där de studerandes kreativitet får flöda fritt!


Håller du med? Diskutera gärna vidare hur vi kan skapa en skola för vuxna som väcker lust till entreprenörskap!


VIDE-lots Angelica Tahiri Ivanetti

Av VIDE2010 -Lotsarna - 27 januari 2010 15:41

För dramapedagogen Ninni Winkler är det helt självklart att använda gruppens kraft för att stärka känslan av delaktighet och sammanhang, stärka vuxenstuderandes självkänsla och förmåga att finna lösningar och reflektera tillsammans och lära av varandra.


   Här inspirerar Ninni sina vuxenstuderande att våga utmana varandras tankar.




 "Lärarens roll är att lyfta fram deltagarnas förmågor och samtidigt stärka gruppen", framhåller Ninni Winkler som arbetar på Studium i Göteborg. I gruppen tvingas alla möta sig själv och därmed ökar självkunskapen. Vem är jag? Hur tänker och reagerar jag?


  




Ninni Winkler är också en av många inom vuxenutbildningen i Göteborg som har deltagit i flera av de inspirationsdagar som VIDE-projektet har ansvarat.


Efter att ha hört vad entreprenörskap i skolan egentligen betyder utbröt hon spontant: "I så fall har jag arbetat entreprenöriellt hela mitt yrkesliv, för jag låter mina deltagare träna på att utveckla precis de egenskaper som forskningen menar är typiska för entreprenören. Kanske är det inte konstigare än så?  


Vågar utmana sig sig själv, samverkar med andra, finner nya lösningar och vägar vidare beroende på behov, modig, reflekterar - helst med andra, fattar beslut, improviserar och har förmåga att fånga ögonblicket - detta är typiska entreprenörskompetenser som skolan ska vara med att stötta, menar Ninni Winkler bestämt. 


"Allt detta lär sig de studerande i dramakursen genom att arbeta tillsammans och lära sig se sin egen roll i sammanhanget", betonar Ninni Winkler. 


I dramapedagogiken finns inget fel eller rätt, utan där handlar det om att respektera andras tankar och synsätt och se olikheter som en styrka i det reflekterande arbetet: vad skedde här? hur tänker ni kring det? hur reagerar de andra på det? osv.  För det krävs dock ett coachande förhållningssätt hos läraren, precis som det entreprenöriella lärandet också kräver.


I det entreprenöriella lärandet hämtas kunskap och information ute i samhället och ute i arbetslivet, vilket också deltagarna på Barn - och fritidsprogrammet gör i Ninnis dramagrupper att för att kunna reflektera och diskutera på allvar.


Naturligt för Ninni Winkler är också att arbeta med lärare som undervisar i andra ämnen och skapa ämnesöversgripande projekt där elevernas kompetenser tas till vara.  


Underbart att få lyssna på och se de studerande från Barn - och fritidsprogrammet på Studium när de med hjälp av dramat löser konflikter, tränar på olika förhållningssätt och att lösa konflikter på olika sätt beronde på deltagarnas egna förslag. Större kan nog inte delaktigheten bli!


Tack Ninni Winkler och alla de studerande på barn - och fritidsprogrammmet på Studium som ställde upp för fotografering!


Varma entreprenörshälsningar


VIDE-lotsAngeica Ivanetti 


      


    


  





Av VIDE2010 -Lotsarna - 25 januari 2010 16:03

Se denna film om hur du kan arbeteta entreprenöriellt med matematik. Filmen finns på YouTube, den är enbart 10 minuter lång och föreläsaren är mycket entusiasmerande.

/ Lovisa

Presentation

Omröstning

Har konjunkturen nått sin botten?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards