Alla inlägg den 16 oktober 2009

Av VIDE2010 -Lotsarna - 16 oktober 2009 14:28

Göteborg Universitet, Chalmers och Venture Cup driver en entreprenörsutbildning tillsammans. Föreläsningarna är öppna för alla, varje tisdag mellan 18.00 - 20.00 på Handelshögskolan i SEB-salen. Några torsdagar är det workshop - praktisk tillämpning. Undertecknad deltar som privatperson, men kan naturligtvis inte låta bli att koppla ihop det med mitt jobb och VIDE2010.


Igår handlade workshopen om vikten att kunna presentera sig själv eller sin affärsidé på 30 sekunder. Svårt, men kul och utmanande. Syftet med hela kvällen var att vi alla deltagare skulle ha matchat ihop oss med minst två personer som vi vill träffa igen och presenterat oss själva eller vår idé minst fem gånger. Vid kvällens slut kände jag mig riktigt slipad. Min affärsidé blev allt mer tydlig och jag lyckades faktiskt få med mig tre personer som vill vara med att utveckla min idé. Nu ska vi träffas och snacka ihop oss. Tänk att finna sina framtida partner på ett par minuter. Människor som jag antagligen aldrig skulle ha träffat om jag inte vågade mig upp på scenen och presentera min affärsidé, även om jag kanske inte hade någon.  Jag är så glad att jag tog steget att följa min dröm och faktiskt ta tag i den där affärsidén som jag burit på så länge. Jag kommer att berätta om mina erfarenheter från utbildningar på bloggen. Kommentera gärna!


Vikten av att träna på vissa färdigheter är avgörande och min önskan är att vi inom vuxenutbildningen ska låta våra studerande träna på att mingla, ta fram sina främsta kompetenser och egenskaper om och om igen, få möjligheteter att utsätta sig för utmaningar de aldrig skulle stött på någon annanstans är stor.


Pröva själv en gång - presentera dig själv på 30 sekunder. Låt dina vänner avgöra hur det lät. Var dy tydlig? Lockade du till vidare kontakt? Gör nu om samma sak för främmande personer, eller lite främmande. Pröva en gång till.


Om du inte kan hålla tiden - låt en tändsticka brinna medans du tar fram dina viktigaste egenskaper på ett kul sätt.  

Gå gärna in på www.venturecup.se

Klicka på Göteborg och sedan på utbildningen Affärsplanering och tillväxt. Kom gärna på de öppna föresläsningarna - låt dig utmanas och passa på att lära dig något nytt.


Trevlig helg!


Angelica/Videlots   


  

Presentation

Omröstning

Har konjunkturen nått sin botten?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards