Direktlänk till inlägg 14 december 2009

Gruppens kraft skapar oändliga möjligheter!

Av VIDE2010 -Lotsarna - 14 december 2009 09:24

UNIK Integration MIG, en förprojektering om hur samhället bättre kan tillvarata den kompetens som finns hos våra vuxenstuderande med annan bakgrund än svensk, börjar gå mot sitt slut.


UNIK Integration - ett samarbate mellan Vuxenutbildningen i Göteborg och MIG - Marknadsföringsgruppen i Göteborg, ville visa hur man kan arbeta tillsammans för att dra nytta av varandras möljigheter.


Fem vuxenstuderande, Patricia, Samir, Erika, Orlando och Herta,  alla med lång  arbetserfarenhet inom marknadsföring i sina hemländer, fick under 2009 chansen att träffa företagare i MIG, delta på frukostmöten, få en mentor som stöttar dem med att vidga deras kontaktnät mm.


Trots att projektet snart är slut, så ville gruppen dock göra något för att fortsätta själva och dra nytta av varandra även i fortsättningen. Att använda varandras kompetens och kontaktnät behöver inte några EU-pengar, hävdar de bestämt. Vi kan samverka själva!


Därför bjöd de också in VIDE-lotsarna för att i workshopform se vilka möjligheter de har att samverka i framtiden. Kanske till och med starta ett företag?


 

Reida och Bengt från Vuxenutbildningsförvaltningen är imponerade av gruppens power! De har coachat gruppen sedan start.

 


I början visste gruppmedlemmarna inte själva hur workshopen skulle gå till. Samir, Orlando, Erika och Herta är dock nyfikna.

 

En handlingsplan hur gruppen kan arbeta vidare är klar. Vinsterna med att fortsätta samverka är så givna att vi vore dumma om vi inte tog vara på dem nu, säger alla i gruppen. Här ser ni Orlando, Patricia, Samir, Erika och Herta.

  




    Tack för en spännande och kreativ dag!


Lycka till ni fem kloka, önskar Lovisa och Angelica

VIDE-lotsar

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av VIDE2010 -Lotsarna - 5 mars 2010 14:22


Här är jag nu, ett och ett halvt år senare, och projekttiden för VIDE2010 är definitivt slut! Vad händer nu då, hur går vi vidare med fokus på entreprenörskap inom vuxenutbildningen? Här på ABF Vux kommer vi alla praktikcoacher att coacha och stö...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 5 mars 2010 08:28

VIDE2010 projektet är nu slut. Vår resa bröjade 20 augusti 2008 och slutade sista februari 2010. Jag vill med denna bildsamling summera projektet. Resan har inneburit upptäcksfärder i många nya "länder" med möte med olika kulturer och språk. B...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 24 februari 2010 15:29

Sedan augusti 2008 har vi i VIDE-projektet jobbat med att inspirera, utveckla metoder och strategier för hur vi kan väcka lusten till entreprenörskap, kreativitet och ett ökat personligt ledarskap bland våra studerande. Projektet är visserligen ...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 23 februari 2010 14:48

Intervju med professor Bengt Johannisson i samband med utbildningsdag för personal inom Vuxenutbildningen i Göteborg stad inom ramarna för VIDE2010. Denna film har tidigare varit på bloggen men jag ville ha  den här igen för det komm...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 21 februari 2010 14:54


   I september 2008 fick jag frågan om jag ville ingå i ett EU-finansierat projekt som kallades för VIDE2010. Jag fick veta att det stod för Vuxenutbildningen Identifierar Entreprenörer med avslut i februari 2010. Det var allt. Jag tackade med gl...

Presentation

Omröstning

Har konjunkturen nått sin botten?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards