Direktlänk till inlägg 26 januari 2009

VIDE i München!

Av VIDE2010 -Lotsarna - 26 januari 2009 15:40

Här ser ni hela VIDE-gruppen tillsammans med representanter från GrünerRegio, en parablyorganisation för att stötta entreprenörskap i München.


Hur kommer det sig att fler startar företag i München och dess omnejd än i andra tyska städer? Vad gör staden för att stötta dess medborgare?


Herr Vogel, Frau Wenzel och Frau Kettner gjorde sitt yttersta för att besvara våra frågor. De arbetar med att stötta studenter som vill bli entreprenörer, kvinnor som har varit mammalediga och nu vill tillbaka till arbetslivet och andra münchenbor som har en bra affärsidé. 


München lockar kreativa människor och människor som vill investera. Staden erbjuder många möjligheter till samarbete över branschgränserna, det är ovanligt lätt att bygga upp nätverk och stadens placering i Europa är attraktivt. Några av Mücnhens framgångsfaktorer enligt våra tyska kollegor.


Kan det vara så att när en stad väl lyckats bygga upp ett positivt och kreativt rykte så drar den automatiskt till sig många olika typer av människor med olika bakgrunder - och just denna smältdegel är så positivt för den kreativa och innovativa processen som entreprenörskapet behöver.


Jag känner mig stärkt efter Münchenresan. Entreprenörskap kräver uppbackning och eldsjälar - Vuxenutbildningen i Göteborg är med på tåget!

Angelica




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av VIDE2010 -Lotsarna - 5 mars 2010 14:22


Här är jag nu, ett och ett halvt år senare, och projekttiden för VIDE2010 är definitivt slut! Vad händer nu då, hur går vi vidare med fokus på entreprenörskap inom vuxenutbildningen? Här på ABF Vux kommer vi alla praktikcoacher att coacha och stö...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 5 mars 2010 08:28

VIDE2010 projektet är nu slut. Vår resa bröjade 20 augusti 2008 och slutade sista februari 2010. Jag vill med denna bildsamling summera projektet. Resan har inneburit upptäcksfärder i många nya "länder" med möte med olika kulturer och språk. B...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 24 februari 2010 15:29

Sedan augusti 2008 har vi i VIDE-projektet jobbat med att inspirera, utveckla metoder och strategier för hur vi kan väcka lusten till entreprenörskap, kreativitet och ett ökat personligt ledarskap bland våra studerande. Projektet är visserligen ...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 23 februari 2010 14:48

Intervju med professor Bengt Johannisson i samband med utbildningsdag för personal inom Vuxenutbildningen i Göteborg stad inom ramarna för VIDE2010. Denna film har tidigare varit på bloggen men jag ville ha  den här igen för det komm...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 21 februari 2010 14:54


   I september 2008 fick jag frågan om jag ville ingå i ett EU-finansierat projekt som kallades för VIDE2010. Jag fick veta att det stod för Vuxenutbildningen Identifierar Entreprenörer med avslut i februari 2010. Det var allt. Jag tackade med gl...

Presentation

Omröstning

Har konjunkturen nått sin botten?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards