Alla inlägg under november 2008

Av VIDE2010 -Lotsarna - 11 november 2008 11:11

Ju mer jag jobbar i projektet VIDE, desto mer lär jag mig att se nya möjligheter. Det är som en målarbok, du vet. Du börjar måla och bilden tar form och ju mer du engagerar dig i färgsättandet, desto tydligare blir bilden. Så ser jag på vinsterna med att vuxenutbildningen har dragit igång VIDE2010. En av vinsterna är att samverkan mellan de olka utbildningsanordnarna förbättras. Detta gör också att vi blir starkare och kan sätta oss själva på kartan i det övriga samhället. Det å sin tur gagnar våra studerande - de får flera möjligheter att gå vidare och som vuxenstdureande kan du därmed få högre status. En annan vinst är att vi inom vuxenutbildningen kan bidra med en mer vidgad syn på entreprenörskap. Det är kanske den roligaste vinsten.  

Angelica    

Av VIDE2010 -Lotsarna - 11 november 2008 10:35

Läs denna debattartikel från Sveriges kommuner och landstings hemsida. Den är lång men mycket intressant för alla som arbetat med vård- och omsorgsutbildningar.

 "Ett ökat entreprenörskap inom vården och omsorgen kommer att bidra till innovativa lösningar som effektiviserar och utvecklar vården. Regeringen får idag Nuteks förslag till långsiktigt handlingsprogram för ökat entreprenörskap inom vård och omsorg, framtaget i samråd med Sveriges Kommuner och Landsting, Almega och Socialdepartementet. "


http://www.skl.se/artikel.asp?C=1955&A=55964


Tack Patric för tipset! Mycket intressant. / Lovisa

Av VIDE2010 -Lotsarna - 9 november 2008 16:00

Första bilden är på Ulla-lisa Thordén som pratade om begreppen entreprenör och intraprenör. Hon visade på karaktärsdrag som en entreprenör kan besitta. Hennes föreläsning var inspirerande och väckte många tankar. En del gick där ifrån med nya affärsidéer.

Andra bilden är på moderator Louise Hamilton. Louise lotsade föreläsare genom dagen på ett mycket proffesionellt sätt. Tack till er bägge två!

Ytterligare bilder kommer på Jan Elftorp och våra entreprenörer som förgyllde eftermiddagen.

/ Lovisa


Av VIDE2010 -Lotsarna - 9 november 2008 15:31

"Regeringen har beslutat att inrätta spetsutbildningar inom entreprenörskap och innovation vid minst två universitet eller högskolor. Totalt satsar regeringen 15,3 miljoner kronor 2009 och 2010 för denna utbildningssatsning. Antagningen av studenter beräknas kunna ske första gången höstterminen 2009."

Se länk: http://www.regeringen.se/sb/d/10408/a/115185


Tack Margret för tipset! / Lovisa

Av VIDE2010 -Lotsarna - 6 november 2008 14:17

Änteligen fick vi prata entreprenörskap med våra kollegor tillsammans en eftermiddag.

Inspirationsdagen om entreprenörskap inom vuxenutbildningen verkar ha startat tankeprocsser hos en del.

Utvärderinger har visat att många vill se en uppföljning av eftermiddagen.

Här kommer en bild på lotsarna i VIDE, orange är vår gemensamma nämnare...

/ Lovisa

Av VIDE2010 -Lotsarna - 5 november 2008 09:27

Så här är jag, absolut ingen van bloggare (läs aldrig bloggat förut) äntligen inloggad för att komma med ett inlägg!


Jag har nu varit igång med VIDE-projektet i ca. två månader och vilken resa det har varit hittills!

Övriga delar av projektgruppen träffade jag då för först gången i början av september. Jag hade inga direkta förväntningar och visste inte mycket om att "starta eget" som jag då trodde projektet mest skulle handla om. Vad gör jag här var min första tanke?

Jag hade inte behövt oroa mig för - Vilket härligt gäng! Jag kan inte påstå att alla begrepp klarnade första gången vi träffades men vilken ispirerande och kreativ dag!  

Nu när vi har jobbat ihop ett par månader och allt inte är så där rosenrött jämt längre känner jag att vi har kommit en god bit på väg! Jag känner mig inte alls lika förvirrad och en hel del begrepp har klarnat efter hand!

Tror tom. att jag kan säga ENTREPRENÖRIELLT lärande nu (vet dock inte om jag kan stava till det)

Nej - nu ska jag iväg på vår första inspirationsdag som går av stapeln idag på Studium i Majorna kl. 13-17. Har du vägarna förbi är du väldigt välkommen!

//Annica

H

Presentation

Omröstning

Har konjunkturen nått sin botten?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards