Direktlänk till inlägg 25 september 2008

Inspirerande möte med tre helt olika entreprenörer

Av VIDE2010 -Lotsarna - 25 september 2008 09:52

Lovisa och jag hade förmånen att få träffa Simone, Sukanya och Michelle, tre entreprenörer med olika erfarenheter och bakgrund. Efter mötet var vi båda fulla av nya tanker, idéer och visioner. Att få träffa människor och bara brainstorma har blivit ett verktyg för oss i VIDE. Vad skulle vi göra utan alla dessa fantastiska människor som delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper? Tack Simone, Sukanya och Michelle!


Vad fick vi då med oss? Simone betonade vikten av att vilja något, ha en egen drivkraft. Du måste vilja bli entreprenör! Sedan är det bra med en eller fler personer som stöttar dig och gör de saker som du själv inte är intresserad av. Som entreprenör  ska du göra de saker du är bra på, lämna det andra åt andra medarbetare eller åt den som hjälper dig, uppmanar Simone.


Sukanya var också väldigt tydlig i sitt budskap till oss; se till att skapa möten för de studerande - möten mellan dem själva, möten med entreprenörer och andra intressanta personer. Sukanya som har studerat entreprenörskap på masternivå berättade om hur många människor som fastnar i idéerutan utan att komma ut ur lådan. Grejen är att komma "out of the box" och gå vidare in i nästa viktiga fas - inspirationsfasen och nätverkarfasen. Här ska du gnugga dina idéer för att sedan  kunna förverkliga dem, sa Sukanya.


Michelle som varit VD i ett företag inom Ung företagsamhet berättade levande om hur han kom ut ur lådan först i slutet av kursen i företagsamhet och det var han när mötte flera andra unga företagare och fick se deras idéer och engagemang. Se till att låta presumtiva företagare mötas och se varandras idéer. Viktigt med bra förebilder också och en förebild ska man kunna identifiera sig med.


Ja, ni förstår att jag kan berätta mycket mer om vad dessa tre kloka människor sa. Mod, en bra mentor och nätverkande är tre begrepp jag fastnade mest för. Vad kan vuxenutbildningen lära sig av det?

Angelica

    





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av VIDE2010 -Lotsarna - 5 mars 2010 14:22


Här är jag nu, ett och ett halvt år senare, och projekttiden för VIDE2010 är definitivt slut! Vad händer nu då, hur går vi vidare med fokus på entreprenörskap inom vuxenutbildningen? Här på ABF Vux kommer vi alla praktikcoacher att coacha och stö...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 5 mars 2010 08:28

VIDE2010 projektet är nu slut. Vår resa bröjade 20 augusti 2008 och slutade sista februari 2010. Jag vill med denna bildsamling summera projektet. Resan har inneburit upptäcksfärder i många nya "länder" med möte med olika kulturer och språk. B...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 24 februari 2010 15:29

Sedan augusti 2008 har vi i VIDE-projektet jobbat med att inspirera, utveckla metoder och strategier för hur vi kan väcka lusten till entreprenörskap, kreativitet och ett ökat personligt ledarskap bland våra studerande. Projektet är visserligen ...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 23 februari 2010 14:48

Intervju med professor Bengt Johannisson i samband med utbildningsdag för personal inom Vuxenutbildningen i Göteborg stad inom ramarna för VIDE2010. Denna film har tidigare varit på bloggen men jag ville ha  den här igen för det komm...

Av VIDE2010 -Lotsarna - 21 februari 2010 14:54


   I september 2008 fick jag frågan om jag ville ingå i ett EU-finansierat projekt som kallades för VIDE2010. Jag fick veta att det stod för Vuxenutbildningen Identifierar Entreprenörer med avslut i februari 2010. Det var allt. Jag tackade med gl...

Presentation

Omröstning

Har konjunkturen nått sin botten?
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<<
September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards